Zoeken
  • Judith Maurits

Leefstijl, Voeding en HOOIKOORTS

Jaarlijks hebben ruim 25% van de Nederlanders in meer of mindere mate last van HOOIKOORTS. De meest gehoorde klachten zijn:

· Tranende ogen

· Jeuk aan het gehemelte

· Niesbuien

· Loopneus

· Weinig tot geen energie

· Koorts



Overreactie van het immuunsysteem

Helaas gaan deze klachten niet na een paar dagen over maar worden steeds weer opnieuw getriggerd door een overreactie van het immuunsysteem op eigenlijk onschuldige pollen die voornamelijk in de Lente in de lucht circuleren. Overgevoeligheid voor stuifmeel kan plotseling ontstaan, zelfs als je nooit eerder klachten hebt gehad. Want wat eigenlijk de Boosdoener is, is HISTAMINE!


Histamine

Histamine is een lichaamseigen stof dat opgeslagen zit in onze immuun cellen. Histamine komt vrij op het moment dat een indringer ons immuunsysteem aanvalt, maar helaas kan ons lichaam maar een beperkte hoeveelheid histamine aan en dit verschilt ook per persoon. Bij een teveel aan histamine treden er verschillende allergische klachten op, waaronder ook HOOIKOORTS.




HOE KUNNEN WE DAN MET ONZE LEEFSTIJL EN VOEDING ZORGEN VOOR HET VERMINDEREN OF ZELFS UITBLIJVEN VAN KLACHTEN?


1.Start met het verbeteren van je Darmflora. (hiermee versterk je ook je immuunsysteem) Een gezonde darmflora vermindert de kans op allergische reacties. Onze huid, ogen, neus, geslachtsorganen en darmen vormen onze eerste beschermlaag tegen virussen en bacteriën maar bij HOOIKOORTS dringen de pollen zonder enige moeite deze eerstelijns afweer door.

Een belangrijke speler binnen onze eerstelijns afweer is de DARMFLORA, dit reguleert namelijk voor 80% onze immuniteit en maakt de nodige afweerstoffen aan om indringers onschadelijk te maken. (Antistoffen) Bij een gezonde Darmflora is de kans op een overreactie op Histamine beperkter omdat de darmflora de histamineniveau’s reguleert. Een belangrijke factor om je Darmflora te verbeteren is VOEDING, daarnaast is een kwalitatief hoogwaardige Probiotica ook goed voor het versterken van je Microbioom (Darmflora).



2. Beperk je histamine inname!

Hoewel Histamine dus belangrijk is om de afweer tegen indringers op zich te nemen kan het ook juist (bij teveel) je vijand worden. Veelal komen er lijstjes naar voren met wat te vermijden, deze kun hier vinden.


Ik deel hier graag wat juist wel te eten:

· Vers biologisch gras gevoerd vlees (met uitzondering van Varkensvlees, Lamsvlees en Wild)

· Vers Wild gevangen vis ( Omega-3 vetzuren)

· Verse groenten (met uitzondering van tomaten, spinazie, bietjes en champignons)

· Vers Fruit (met uitzondering van Avocado, Ananas, aardbeien, Citrusfruit, bananen, Mango, Druiven, Papaja en Vijgen)

· Jonge Kaas

· Pindakaas

· Honing (van lokale imker)

· Appelstroop

· Gistvrije bouillon

· Glutenvrije granen (rijst, quinoa, haver, boekweit)

· Kokosmelk, hennepmelk, amandelmelk, rijstmelk

· Eidooiers

· Witte bonen, bruine bonen, kapucijners

· Kruidenthee (bijv Brandnetel)

· Olijfolie, kokosolie

· Verse kruiden


3. Verbeter je voedingsinname

Naast het beperken van je voedingsinname kan je je inname van Vit C verhogen aangezien deze krachtige antioxidant een histamineremmer is. Andere natuurlijke remmers zijn flavonoïden uit druivenpitten. Zorg ook zeker voor een goede vetzurenbalans. Dus verhoog je inname van omega-3 vetzuren (ontstekingsremmend) en verlaag de inname van omega-6 vetzuren.(ontstekingsbevorderend). Of je vetzuren in Balans zijn kan je meten met een simpele vingerpriktest.



4. Verminder STRESS

Histamine heeft namelijk ook direct invloed op onze bijnieren. De bijnieren produceren het hormoon Cortisol. Hoe hoger het histaminegehalte in ons lichaam, des te meer cortisol zullen de bijnieren afgeven. Dit resulteert vaak in bijnieruitputting.


Hoewel er verschillende oorzaken kunnen zijn voor een verhoogd stressniveau zijn er manieren om stress te verminderen:

· Je slaap optimaliseren

· Eet gezond, vers en gevarieerd

· Beweeg regelmatig

· Ontspan dagelijks met datgene wat voor jou werkt.

(bijv. meditatie, mindfullness, wandel (yoga), massages etc.)

· Focus op 1 ding tegelijkertijd

· Maak planningen ook voor ontspanmomentjes en dingen die je energie geven


5. Verminder de aanraking met allergenen

· Hang de was niet buiten te drogen

· Gebruik een zonnebril wanneer er veel pollen in de lucht zijn.

· Ga ‘s avonds voor het slapen gaan douchen

· Vermijd voeding en planten met een kruisallergie

· Houd in de namiddag wanneer de pollenconcentratie het hoogst is, de ramen en deuren gesloten. Bij voorkeur lucht je je huis dus in de vroege ochtend.


Hoe kan ik je als integraal leefstijl- en vitaliteitsspecialist helpen?

Holistisch bekeken kunnen er meerdere oorzaken zijn die ervoor zorgen dat jij last hebt van hooikoorts en bijvoorbeeld je buurman/vrouw niet. Naast leefstijl, voeding, stressreductie en de algemene tips zoals hierboven beschreven kan er ook naar de psychische en emotionele oorsprong van de lichamelijke aandoening worden gekeken. Dit levert vaak ook veel herkenning en bewustwording op. Onder begeleiding van mij ga je aan de slag met aanpassingen en veranderingen toe te passen die bijdragen aan je algehele herstel.


Dus op alle vlakken fysiek, mentaal, spiritueel wordt er gekeken en van daaruit geadviseerd, behandeld of gecoacht. Voor meer informatie over mijn werkwijze en mogelijkheden verwijs ik je graag naar www.jouwleefstijlinbalans.nl


Bronnen: Orthokennis, Holistik, Jouw Leefstijl In Balans



70 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven