Zoeken
  • Jessica Young

Wandelen en Creativiteit

Elke dag bewegen is goed voor ons lichaam, dat wist je waarschijnlijk wel. Echter, vaak wordt er toch nog gedacht dat bewegen iets heel intensief moet zijn. Velen denken dat jezelf afbeulen in de sportschool de enige manier is om een doel te behalen. Gelukkig is dit niet het geval en kan een wandeling van twintig minuten al wonderen doen voor je gezondheid.

1. Het gelukshormoon

Endorfine staat bekend als het gelukshormoon wat je een gelukkig gevoel geeft en bijvoorbeeld pijn vermindert tijdens het sporten. Je kunt het dus zien als een natuurlijke drug die je een goed gevoel geeft.

2. Aarden in de natuur


Door te wandelen in de natuur, of dit nu een bos of strand is maakt niks uit, is ook goed om te kunnen aarden. Je zintuigen worden geprikkeld. De frisse lucht, geuren, kleuren en geluiden zorgen ervoor dat je in het hier en nu bent. Als je heel bewust wordt van elke stap die je neemt en hoe je je voelt dan kruip je uit je hoofd en zak je in je lijf.




3. Wandelen vertraagt en helpt te onthaasten


Wij leven in een maatschappij waarbij we vaak te maken hebben met prestaties leveren en snelheid boeken. Bij wandelen gaat het erom dat je juist even in het moment leeft en dat je je eigen snelheid kunt bepalen. Wandelen doe je voor jezelf, alleen of gezellig met een ander.

4. Wandelen en Creativiteit


Mensen gebruiken de linkerhersenhelft voornamelijk om na te kunnen denken. Hier zit ook onze:

– logica

– lineair denken

– analytisch vermogen

– begripsdenken


Voor creativiteit gaan we naar onze rechterhersenhelft. Met creativiteit kunnen we: verbanden zien en leggen.


Wandelen activeert het creatieve gebied in onze rechterhersenhelft. Dus als je vastloopt in je onderneming of met een probleem op persoonlijk vlak, ga dan wandelen en je zult zien dat er vaak een oplossing naar boven komt of het leert je om op een andere manier naar een bepaalde omstandigheid te kijken. Het kan ruimte en opluchting geven.




5. Wandelen goed voor stress en het immuunsysteem


Uit onderzoek is gebleken dat wandelen het stresshormoon cortisol verlaagt. Stress hebben we nodig om alert te blijven, maar langdurige stress is een aanslag op ons lichaam. Landerige stress kan veroorzaakt worden door voeding te nuttigen wat niet bij jouw lichaam past, wifi, je omringen met de verkeerde mensen (zowel liefde, vriendschap, werk), medicijngebruik, teveel televisie kijken etc. Een lekkere stevige wandeling is een goede oppepper voor je immuunsysteem. Je lichaam komt in beweging waardoor het bloed beter door je lichaam wordt getransporteerd, afvalstoffen worden afgevoerd en je bevordert zo ook de zuurstofopname.

Boekentip: Sta op en wandel!

Meer over endorfine lees je hier.

11 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven