Zoeken
  • Anna Staal

Hoe buig je negatieve gedachten om naar positieve affirmaties?

Het klinkt zo simpel voor de buitenstander die zegt dat de zon schijnt en je daar positief van wordt of al die vrolijke mensen om je heen etc. Maar dat is natuurlijk onzin. Die negatieve interpretatie van een situatie (en dit vaker dan eens) zit in jouw hoofd en door naar een lachend persoon te kijken of de warmte van de zon op je huid te voelen, verdwijnt dit niet plots. Dat neemt niet weg dat je er wel actief mee aan de slag kunt gaan om deze gedachten om te buigen.



Wat zijn negatieve gedachten?


Er is geen goed of fout, gedachten zitten in je hoofd en zijn er. Dat is slechts een gegeven. Het zit in de mens om grosso modo positief of negatief naar iets te kijken. De meeste mensen kennen wel de uitdrukking “Het glas is half vol” of “Het glas is halfleeg”. Ze kijken toch echt allebei naar hetzelfde glas, de een interpreteert het alleen anders. Daarmee niet gezegd dat je het maar op zijn beloop moet laten. Zeker niet als je het zelf als niet prettig ervaart of er zelfs last van hebt.


Waarom je denkt zoals je denkt is lastig te duiden, maar het zijn automatische gedachten waar je geen controle over hebt. De gedachten voegen niets toe en je accepteert ze vaak als feitelijkheden. “Het is zoals het is” … toch? Of ligt het wat genuanceerder?


Hoe buig je negatieve gedachten om?

Als je actief aan de slag wil met je negatieve inslag, dan kunnen affirmaties je hierbij helpen. Affirmaties zijn korte positief geformuleerde zinnetjes. Zinnetjes die je hardop of in gedachten meerdere keren per dag uit kunt spreken en eigenlijk een soort mantra’s worden. Dit kan je helpen negatieve gedachten om te buigen.

Hoe werkt de affirmatie?


  • De affirmaties die je bedenkt moeten bij voorkeur kort zijn. Korte zinnen die je gemakkelijk kunt onthouden en beginnen met “Ik …”.

  • De affirmatie moet niet om een situatie gaan, maar om een gevoel, een gemoedstoestand etc.

  • Kies de woorden voor je affirmaties zorgvuldig. Het gaat niet om een rijtje woorden, maar om iets wat eigenlijk wel diep in je zit maar geen toegang krijgt tot je actieve brein. Zodra je hier diep over gaat nadenken, komen woorden vanzelf. Gun jezelf hier wat tijd voor. *

  • Je kunt affirmaties ieder moment van de dag toepassen. Aangezien het in je systeem moet komen, is het aan te raden om dit in het begin op vaste momenten van de dag te doen. Bijv. bij het opstaan, bij het slapen gaan, onder de douche etc.

  • Doe dit zeker één maand lang consequent.

* Enkele voorbeelden: Ben je onzeker om je uit te spreken/je mening te geven, dan kan je jezelf op de borst slaan en roepen dat je een Alfa vrouwtje of mannetje bent, maar dat past meestal niet in een dergelijk situatie. Denk aan: “Ik mag er zijn en mij uitspreken” of “Ik geef mezelf de ruimte om mij uit te spreken”.

Andere situaties kunnen zijn: Vaak dat halflege glas zien, kan omgebogen worden naar: “Ik zie mogelijkheden!” Durf je nauwelijks het eerste initiatief te nemen, kan omgebogen worden naar: “Ik ben sterk en ik durf!”

Terugkijken


Als je een tijdje bezig bent is het goed even achterom te kijken. Voel je al verandering? Laat je niet te snel uit het veld slaan, als het niet direct iets oplevert. Voel wel of je affirmaties nog steeds goed voelen. Wellicht moet je nog wat aanpassen. Blijf er actief mee, de kracht van de geest is immens sterk!

37 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven